Zagwarantowane rządowe dofinansowanie dla budowy łącznicy kolejowej na trasie Olkusz-Kraków. Decyzją Premiera Mateusza Morawieckiego budżet dla programu "Kolej Plus" zwiększony został podwojony, z planowanych 5,6 mld zł do ponad 11 mld zł. Szansę realizacji otrzymały 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w 11 województwach. 
- W Małopolsce to 4 projekty łączące Kraków z: Olkuszem, Niepołomicami, Myślenicami oraz położonym na Podkarpaciu Jasłem. Łącznie tylko te cztery inwestycje to 63 km nowych i zrewitalizowanych linii kolejowych o łącznej wartości niemal 1,3 mld zł, z czego dofinansowanie z programu wynosi prawie 1,1 mld zł. Uzupełniając sieć połączeń pasażerskich, docieramy do małych i średnich miejscowości. W ten sposób w praktyce realizujemy zasadę zrównoważonego rozwoju. Kolej staje się coraz częściej wybieranym środkiem podróży. Nowe połączenia z pewnością dalej będą się do tego przyczyniać – podkreśla Łukasz Kmita, wojewoda małopolski.
Wśród małopolskich inwestycji najwyżej na liście rankingowej (21. pozycja) znalazło się zadanie pod nazwą "Budowa połączenia kolejowego Kraków-Olkusz". Wartość szacunkowa projektu to 217 mln zł. Wnioskodawcą w tym przypadku jest Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, a całość dokumentacji na zlecenie władz województwa przygotowała firma Infra Centrum Doradztwa. Efektem realizacji projektu będzie osiągnięcie Vmax pociągów pasażerskich do 80 km/h, budowa dwutorowej łącznicy Borowa Górka – Pieczyska pomiędzy liniami kolejowymi nr 156 i 133, która pozwoli na ominięcie stacji kolejowej Jaworzno Szczakowa, budowa okolicznych obiektów inżynierskich, budowa 4 km zelektryfikowanej linii kolejowej, a także budowa nowego przystanku osobowego Jaworzno Sosina. Dzięki temu planowane jest uzyskanie czasu przejazdu na trasie Olkusz – Bukowno – Kraków na poziomie 52 minut.
|