GEOMONITOR, pierwszy w świecie sterowiec hybrydowy, skonstruowany do monitorowania i obserwacji wałów przeciwpowodziowych wykonała firma ADACO z Bukowna. Próby w locie nowego, polskiego bezzałogowego statku latającego GEOMONITOR zostały przeprowadzone na terenie i pod nadzorem Instytutu Lotnictwa w Warszawie. To pierwszy bezzałogowiec w świecie, który został skonstruowany do monitorowania i obserwacji wałów przeciwpowodziowych. Bsl GEOMONITOR zaprojektowało polskie konsorcjum naukowo-przemysłowe złożone z trzech przedsiębiorstw – Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu, Przedsiębiorstwa Badań Geofizycznych i OPEGIEKA. Bezzałogowiec został stworzony przede wszystkim z myślą o analizie obiektów inżynierii lądowej, m.in. monitorowania stanu wałów przeciwpowodziowych. - Bsl powstał w odpowiedzi na wysokie zapotrzebowanie na monitorowanie infrastruktury lądowej wywołane coraz liczniejszymi niepożądanymi zjawiskami atmosferycznymi, obserwowanymi nie tylko na obszarze Polski, lecz także całej Europy – tłumaczy Grzegorz Putynkowski, wiceprezes zarządu CBRTP. Pierwszy lot bezzałogowca miał miejsce na terenie i pod nadzorem pracowników Instytutu Lotnictwa w Warszawie, 13 września br. Projekt, przygotowany na zlecenie Konsorcjum, wykonało polskie przedsiębiorstwo ADACO Adam Feliksik z Bukowna, które ma 50% praw własności do koncepcji. Pozostałe prawa są w posiadaniu Konsorcjum. - Żadne z kilkunastu międzynarodowych przedsiębiorstw nie było w stanie zaoferować nam statku powietrznego o wymaganych parametrach eksploatacyjnych, przy jednoczesnym zachowaniu ceny ograniczanej dostępnym budżetem. Dopiero ADACO zaprezentowało nam ofertę akceptowalną zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym – mówi Grzegorz Putynkowski.
GEOMONITOR jest połączeniem wielowirnikowca i wypełnianego helem balonu (balonetu), o średnicy 10 metrów i aerodynamicznym, soczewkowatym kształcie, ułatwiającym wykonywanie manewrów. Aerostat jest w stanie udźwignąć 300 kilogramową konstrukcję w tym ważący nawet 110 kg ładunek np. aparaturę obserwacyjną i badawczą. Napęd Geomonitora zapewniają dwa spalinowe silniki ze śmigłami pchającymi a za precyzję manewrów odpowiadają 4 wirniki elektryczne, zainstalowane w ruchomych gondolach i zdalnie sterowane. Absolutną nowością jest właśnie układ wirników oraz system sterowania, które w połączeniu z aerostatem dają niespotykane dotąd parametry sterowności i udźwigu. To jedyne takie rozwiązanie na świecie. W procesie projektowania i testów Geomonitora zidentyfikowano jego dodatkowe możliwości, co pozwoli na wykorzystanie go w wielu innych obszarach. Dzięki optymalizacji masy i doborowi wyposażenia Konsorcjum zamierza dostosować bezzałogowiec do potrzeb cywilnych, jak i wojskowych. Większy zasięg i udźwig oznacza zdolność do wykonywania zadań obserwacji granic, lotów rozpoznawczo-zwiadowczych i lotów rozpoznawczych podczas akcji ratowniczych. W planach są także wersje z wyposażeniem przydatnym w drogownictwie w procesach planowania i monitorowania jakości wykonania dróg krajowych i autostrad, a także do nadzorowania stanu infrastruktury energetycznej. Wyposażenie pokładowe bsl w konfiguracji do monitorowania stanu wałów powodziowych stanowią kamery termowizyjne i antena konduktometryczna (o masie powyżej 70 kg) zaprojektowana przez CBRTP. System informuje operatora o strukturze podłoża gruntowego, co z punktu widzenia oceny stanu badanego obiektu jest niezwykle istotne. Antena zainstalowana w bezzałogowcu, w przeciwieństwie do klasycznych urządzeń konduktometrycznych, działa w bardzo szerokim paśmie częstotliwości. Bezzałogowiec jest prosty w eksploatacji, może sterować nim tylko jedna osoba – operator z uprawnieniami lotniczymi. Natomiast do monitorowania wałów potrzebny jest także operator aparatury geofizycznej. CBRTP spodziewa się dużego zainteresowania bezzałogowcem, ponieważ nie istnieją konkurencyjne rozwiązania mikro-aero-geofizyczne wyspecjalizowane w realizacji tego typu misji. Jego potencjalni nabywcy to przemysł i administracja publiczna na całym świecie. Bezzałogowiec powstał w ramach projektu dofinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.4 Wsparcie projektów celowych.
|