
Wszystkie urzędy pod jednym adresem: www.obywatel.gov.pl. Coraz więcej spraw urzędowych można załatwić przez internet, a ¶cieżek dostępu nie trzeba już szukać na własn± rękę. Dzięki dofinansowaniu unijnemu powstał portal www.obywatel.gov.pl, na którym zgromadzone s± e-usługi publiczne. Po wybraniu tematu, użytkownik uzyskuje praktyczne informacje i przekierowywany jest do odpowiedniego serwisu, na którym bezpo¶rednio może załatwić swoj± sprawę.
Na portalu udostępnionych zostało 101 kart opisuj±cych najbardziej popularne usługi publiczne, jakie administracja ¶wiadczy dla obywateli. 19 z nich przybliża funkcjonowanie wybranych rz±dowych portali tematycznych, jak na przykład Centralnej Ewidencji Działalno¶ci Gospodarczej, Rejestru Dowodów Osobistych czy Geoportalu. Do najpopularniejszych e-usług należ± m.in.: Zgłoszenie wyjazdu za granicę Sprawdzenie, czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru Dowód osobisty - informacja o dokumencie Sprawdzenie danych w rejestrze PESEL Sprawdzenie danych w Rejestrze Dowodów Osobistych
OBYWATEL.GOV.PL korzysta z profilu zaufanego platformy ePUAP, który pozwala potwierdzić tożsamo¶ć użytkownika, aby nikt przez internet nie mógł się pod nikogo podszyć. Obecnie działa pierwsza wersja portalu, która będzie dalej uzupełniana i ulepszana. Zbierane s± w tym celu m.in. opinie obywateli i inne dane. Będ± one brane pod uwagę przy dalszych pracach nad jego rozbudow±, aby serwis w jak największym stopniu odpowiadał potrzebom i oczekiwaniom użytkowników. Uzupełnieniem serwisu www.obywatel.gov.pl jest system informacji telefonicznej "Informacja dla obywatela". Uruchamiane s± numery telefonu, pod którymi będzie można dowiedzieć się, gdzie załatwić swoj± sprawę. System działa już na poziomie Kancelarii Premiera Rady Ministrów (infolinia centralna - 222 500 115) oraz w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju (222 500 135). W póĽniejszym etapie będzie rozwijany na poziomie resortowym (w sumie 33 osobne numery w ministerstwach i urzędach wojewódzkich). Cało¶ci działań ułatwiaj±cych obywatelom kontakty z urzędami dopełniaj± rekomendacje przygotowane dla urzędników, których zastosowanie pozwoli na poprawienie sposobu komunikacji z obywatelem. Dwa pierwsze opracowania to: "Komunikacja pisemna" ‒ rekomendacje dotycz±ce prostego pisania. Pisma z urzędów często s± niezrozumiałe dla odbiorców. Publikacja zachęca do pisania możliwie prostym językiem. "Rozpatrywanie sygnałów obywatelskich" ‒ czyli w jaki sposób urzędy powinny traktować informacje nadsyłane w listach, skargach, petycjach i wnioskach. Chodzi z jednej strony o to, żeby urzędy korzystały z wiedzy o problemach przekazywanej przez obywateli. Z drugiej o to, aby odpowiedzi udzielane przez administrację przede wszystkim pomagały w rozwi±zywaniu opisywanych spraw, a ich tre¶ć była zrozumiała dla odbiorcy.
Serwis www.obywatel.gov.pl jest czę¶ci± projektu informatycznego pl.ID, na który z Funduszy Europejskich na lata 2007-2013 (program Innowacyjna Gospodarka) przeznaczone zostało ponad 236 mln zł. W ramach tej inwestycji przebudowano i udostępniono m.in. jeden z najważniejszych rejestrów przechowuj±cych dane ewidencyjne wszystkich obywateli tj. bazę PESEL, która wchodzi w skład Systemu Rejestrów Państwowych. Dzięki temu wiele procedur urzędowych upro¶ciło się, a dowód osobisty czy odpis aktu można uzyskać w dowolnym urzędzie w Polsce.
.jpg)
|